Erasmus+

”Umiędzynarodowienie i mobilności edukacyjne to wyzwania, które polska szkoła może i powinna realizować” – te słowa profesor Marty Kowalczuk-Walędziak, jednej z prelegentek trzydniowej konferencji „Standardy jakości Erasmusa w praktyce szkolnej”, stały się mottem zorganizowanego w Zakopanem przez Narodową Agencję Programu Erasmus+ oraz Europejski Korpus Solidarności spotkania. Jako wieloletni beneficjenci programu, mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tym inspirującym wydarzeniu, pełnym dyskusji na temat przyszłości mobilności uczniów, wspierania ich w rozwijaniu kompetencji i zdobywania nowych umiejętności.

20 maja 2024 r. grupa 22 uczniów klas IV naszej szkoły w zawodach: technik informatyk, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik handlowiec oraz technik rachunkowości, rozpoczęła praktyki w ramach akredytowanego projektu Erasmus+ 2023-1-PL01-KA121-VET-000122354 sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe w hiszpańskiej Maladze, gdzie mieli możliwość zdobycia zarówno nowych doświadczeń oraz kompetencji zawodowych jak i umiejętności językowych poza granicami Polski.
Dzięki programowi Erasmus+ uczniowie mieli możliwość łączyć pracę z poznawaniem Hiszpanii. Po pracy zwiedzili wiele ciekawych historycznych i kulturowych miejsc, np. Muzeum Picassa, Rondę, Setenil de las Bodegas – białe miasto w skalnym wąwozie, Gibraltar oraz Mijas. Dwutygodniowy pobyt w Hiszpanii zakończył się otrzymaniem przez uczniów certyfikatów potwierdzających zdobyte doświadczenia, zarówno zawodowe jak i kulturalne. Opiekę nad uczniami sprawowały p. Lidia Rabczewska oraz p. Sylwia Grześkowiak.

8 kwietnia 2024 r. 12 uczniów i 8 nauczycieli ZST wzięło udział w VIII ogólnopolskiej edycji Biegu Erasmusa. Jak co roku, organizatorem biegu jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i jest to wydarzenie towarzyszące Europejskiemu Tygodniowi Młodzieży 2024. Jego głównym celem jest zachęcanie młodych osób do aktywnego udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbędą się w Polsce między 6, a 9 czerwca 2024 roku. To nie tylko sportowe wyzwanie, to także manifestacja naszego zaangażowania w demokrację i wspólną budowę lepszej, bardziej zjednoczonej Europy. Hasłem tegorocznej edycji jest: Wspólnie dla demokracji! Bieg odbywa się w formie zdalnej w całej Polsce w dniach 8-12 kwietnia 2024 r. i w tym roku wystartuje w nim łącznie 500 czteroosobowych drużyn.

W marcu 2024 roku dwoje nauczycieli naszej szkoły odbywało praktyki w ramach job shadowing w zaprzyjaźnionej ostrawskiej placówce - Střední Prumyslová Śkola Elektrotechniky a Informatiky.

Podczas tygodniowego pobytu mieli okazję uczestniczyć w zajęciach z różnych dziedzin technologicznych, takich jak: programowanie, wirtualizacja, aplikacje internetowe, sieci komputerowe, bazy danych, automatyka oraz robotyka. Zajęcia te były prowadzone nie tylko przez nauczycieli z goszczącej placówki edukacyjnej, ale również przez wykładowców uczelni wyższych.
Nauczyciele mogli nie tylko porównać metody nauczania i podejście dydaktyczne, ale także zyskać perspektywę na to, jak technologie i narzędzia edukacyjne są wykorzystywane w innych systemach edukacyjnych. Taka współpraca pozwala wzbogacić wiedzę, a także podzielić się własnymi pomysłami i technikami, które mogą być przydatne zarówno dla polskich, jak i czeskich nauczycieli. Wzajemne zrozumienie i wymiana doświadczeń sprzyjają także budowaniu długoterminowych kontaktów, które mogą prowadzić do przyszłych projektów edukacyjnych lub wspólnych inicjatyw międzynarodowych.

Od wielu lat nasza szkoła jest beneficjentem programu Erasmus+, w którym udział zawdzięczamy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji – instytucji wspierającej wszechstronny rozwój młodzieży i dbającej o zdobycie praktycznego doświadczenia eduka-cyjnego. W 2023 roku 4 nauczycieli i 24 uczniów naszej szkoły uczestniczyło w wyjazdach zagranicznych w ramach programu Erasmus+. Nauczyciele odbyli job shadowing, czyli tygodniowy staż w zakładzie pracy we włoskim Rimini, w restauracji “La Cappa” oraz agencji Sistema Turismo. Natomiast młodzież, kształcąca się w zawodach: technik mechatronik, technik logistyk, technik usług fryzjerskich oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, wzięła udział w dwutygodniowych praktykach zawodowych w portugalskim Setubal niedaleko Lizbony.

Nowe doświadczenia oraz szlifowanie kompetencji zawodowych poza granicami Polski to dla każdego duże wyzwanie, ale przede wszystkim szansa na rozwój i wielka przygoda. W dniach od 5 do 16 czerwca 2023 r. grupa uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami, w ramach akredytacji w programie Erasmus+ przyznanej ZST na lata 2021-2027, odbywała praktyki zawodowe w Portugalii. Swoją wiedzę i umiejętności zawodowe adepci gastronomii, fryzjerstwa, logistyki i mechatroniki doskonalili w ośmiu zakładach pracy w Setúbal oraz Quinta do Anjo.

Od wielu lat program Erasmus+ wspiera rozwój zawodowy nauczycieli zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym. Na początku maja po raz kolejny nauczyciele z Zespołu Szkół Technicznych w Turku mieli możliwość uczestniczenia w tzw. stażu towarzyszącym (ang. job shadowing), który pozwala na obserwację realnej pracy instytucji, poznanie kultury organizacyjnej i zdobycie nowych umiejętności.

"Kompetencje innowacyjne i zawody przyszłości - warsztaty z Erasmusem" to kolejne przedsięwzięcie Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie w zakresie działań Regionalnego Punktu Informacyjnego Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. W ramach współpracy Zespołu Szkół Technicznych im. gen. prof. S. Kaliskiego w Turku z Centrum ww. przedsięwzięcie zostało zorganizowane w naszej szkole oraz Mobilnym Centrum Edukacyjnym. W warsztatach nowoczesnych technologii prowadzonych w Tracku Mobilnego Centrum Edukacyjnego oraz w świetnie wyposażonych pracowniach naszej szkoły wzięło udział ponad stu uczniów ze szkół podstawowych powiatu tureckiego.

Już po raz szósty wszyscy entuzjaści biegania – zarówno zawodowcy, jak i amatorzy -  mogli wziąć udział w ogólnopolskim biegu pod nazwą Erasmus Run, firmowanym przez Erasmus+, program Unii Europejskiej wspierający uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Inicjatywa ta ma zachęcić do aktywności sportowej i wdrażać strategie UE na rzecz integracji społecznej i równości szans. 

Aż trzy kraje i trzy stolice europejskie odwiedzili kolejni praktykanci z Zespołu Szkół Technicznych w Turku. Walory krajoznawcze i kulturowe nie były jednak najważniejszym celem wyjazdu informatyków na praktyki do Bratysławy. Priorytetem było zapoznanie się z metodami nauczania zagadnień sieciowych, systemowych oraz grafiki i aplikacji. Miejscem praktyk realizowanych w ramach  projektu POWER była Stredná priemyselná škola elektrotechnická- mieszcząca się w dzielnicy Dubravka. To tutaj oraz w firmie Fablab nasi uczniowie poznawali oprogramowania oraz urządzenia wykorzystywane w IT oraz wykonywali praktyczne zadania pod okiem nauczycieli i instruktorów.